De ultimative muffins

Mental oprydning

I forlængelse af mit indlæg forleden om langsomt sommerliv, tænkte jeg, at jeg ville dele min metode til at sortere og rydde op i mine ‘mentale ejendele’; mine aktiviteter og forpligtelser.

Inden jeg overhovedet begynder på min beskrivelse, vil jeg lige minde om, at jeg ekstremt liste-orienteret. Jeg EEEELSKER mine lister. Andre er måske mere visuelle, eller får det bedste overblik intuitivt. Man kan i så fald stadig bruge min overordnede fremgangsmåde, men har muligvis mere glæde af en anden teknik – færre lister og diagrammer, men samme overvejelser. Det væsentlige er, at man får delt opgaven op i mindre bidder, så man ikke kommer til at føle, at man er blevet overhældt af et ton sten…

img_1317

Fuldkommen som jeg ind imellem rydder op i mine fysiske ejendele, så plejer jeg også at lave halvårlige tjek af, hvordan jeg bruger mit liv. Når jeg tager hul på et frisk nyt år, kigger jeg mit liv efter i sømmene. Igen i løbet af sommeren tager jeg mig tid til dels at se, hvordan jeg har holdt de løfter, jeg gav mig selv ved nytår, dels at tjekke om der skulle være dukket nye muligheder for forbedring frem.

En af de ting jeg gør, er at rydde op i de opgaver og forpligtelser, jeg har påtaget mig. Ligesom når jeg rydder op i skabene, er det en proces med flere trin.

  1. Jeg starter med at overveje, hvad jeg egentlig gerne vil med mit liv. Hvor meget skal hvad fylde? Vil jeg gerne bruge al min tid på at rende efter mine egne skiftende impulser (mig, mig, MIG…), eller har jeg også lyst til at dedikere tid til at være noget for andre? Vil jeg samle energi til enkeltstående, store oplevelser, eller satser jeg på at lade hverdagen spille hovedrollen, med al dens skønhed?
  2. Jeg skriver ned hvilke daglige, ugentlige, månedlige og årlige opgaver/forpligtelser/aktiviteter jeg normalt har.
  3. Så tager jeg min kalender frem, og ser hvad der er af aftaler i den. Jeg prøver at kategorisere aftalerne, så de havner i nogen fornuftige grupperinger, som for eksempel ‘kærestetid’, ‘familie’, ‘venner’, ‘udvidet familie’, ‘mig-tid’ og ‘arbejdsrelateret’. Jeg laver også altid en opsamlingskategori, men prøver at være forsigtig med ikke bare at smide alt i den.
  4. Nu har jeg så en mere eller mindre komplet oversigt over, hvordan jeg forvalter min tid. Allerede nu vil det som regel være tydeligt, om der er kategorier der fylder mere end de burde i forhold til mine ønsker for, hvordan mit liv skal leves. Hvis der er sådanne misforhold, sætter jeg et mentalt flag ved dem, så jeg kan vende tilbage til dem senere i processen.
  5. Først vil jeg nemlig gerne gennemgå de ting, jeg noterede i pkt. 2.Jeg kigger på en enkelt aktivitet ad gangen; ellers bliver jeg overvældet, og opgiver hele bunken. Én ting kan man altid klare, men et ubestigeligt bjerg af tilsyneladende uundgåelige forpligtelser og opgaver? Nok ikke…For hver enkelt ting kigger jeg på, om den A) giver mig glæde (det kunne for eksempel være min læsetid, som giver mig enorm glæde, og faktisk føles virkelig nødvendig for mig), B) er afgørende for, at jeg kan leve det liv jeg ønsker mig (i denne kategori falder aktiviteter som rengøring, vask og træning. Jeg ville virkelig ønske, jeg kunne sige at det der med træning faldt i kategori A, men det ville være løgn), eller C) bringer så meget glæde til dem jeg holder af, at det giver mening at bevare den. De aktiviteter der ikke falder i én af disse kategorier, luger jeg væk. Hårdhændet, omend måske med en lille rysten på hånden. Jeg minder mig selv om, der er meget få valg her i livet, der ikke kan omgøres, og at verden såmænd nok skal bestå, selvom jeg tager mig et frikvarter 😉
  6. De tilbagevendende opgaver der er tilbage, skriver jeg ind i en fiktiv kalenders ‘gennemsnitlige’ dag, uge, måned og år.
  7. Så kommer jeg til det, der som regel er sværest for mig: aftale-kategorierne, som jeg definerede i pkt. 3. Først tegner jeg to gammeldags lagkagediagrammer. Et udfylder jeg, som jeg synes det burde udfyldes. Afmålte bidder til forskellige typer af aktiviteter, aftaler og forpligtelser, præcis i det størrelsesforhold, jeg tænker er helt perfekt. Det andet udfylder jeg så, med kategorierne fra pkt. 3 i hånden, sådan som virkeligheden ser ud.Disse to skulle nu meget gerne ligne hinanden. Hvis ikke de gør, tager jeg mig tid til at undersøge hvorfor. Måske tog jeg fejl af, hvordan mit ‘perfekte diagram’ så ud – måske lever jeg ikke, som jeg har allermest lyst til. Altid en interessant øvelse.

Ovenpå sådan en gennemgang er det som regel ret nemt at se, hvor der eventuelt skal sættes ind. Det er faktisk normalt heller ikke svært at få ideer til, hvordan jeg kan sætte ind. De kommer nærmest helt af sig selv, i forbindelse med overvejelserne.

De vanskelige er implementeringen. Alle kan finde ud af at ride med på en bølge af entusiasme, men de færreste kan holde liv i sådan en bølge meget længere end en uges tid. Derfor er det super vigtigt at man lægger mig-tid ind i kalenderen med jævne mellemrum; små oaser af tid, hvor man sætter sig med alt det, man lærte om sit liv, da man oprindeligt lavede øvelsen. Jeg plejer at tjekke mig selv hver 14. dag i begyndelsen – og så har jeg jo mine halvårlige eftersyn, hvis det går helt galt.

Hvordan administrerer I jeres tid? Bruger I bare helt naturligt tiden som I allerhelst vil, eller har I også brug for jævnlige tjek?

2 kommentarer

  • Jeg bruker min fritid akkurat som jeg vil. Jeg har en ro og ballanse i livet mitt for tiden som gjør at jeg ikke trenger å administrere og organisere så mye. Jobben tar jeg heller ikke med meg hjem. Ønsker deg fine sommerdager.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Pia

      Det lyder dejligt. Nyd sommeren – jeg er sikker på den er smuk i Norge!

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

De ultimative muffins