20 minutters tricket igen

Et Hjem kan umuligt blive hyggeligt, naar Orden ikke raader i alle dets Forhold. Ordenssans uden Pedanteri maa være den Rettesnor, som gælder for alle Familiens Medlemmer. (…) Hvad sagde ikke den vise Frøken Zahle: Man skal aldrig gøre Orden, man skal have Orden.?

Emma Gad, Takt og Tone

 

Mange oprydningseksperter lokker med ideer om, at man, hvis man følger deres system, kan komme helt til bunds, ikke bare i rodet, men også i rodets årsager, så man én gang for alle lægger alt roderi bag sig. Nu skal jeg jo ikke sige hvordan den slags fungerer for andre, men min erfaring har vist, at hjemme hos mig er det med oprydning en stadigt igangværende proces. Hjemme hos mig foregår det lidt på denne måde:

1) Pia ser sig chokeret omkring,
2) Pia beslutter sig for at komme i bund,
3) Pia rydder op, og det er rigtig, rigtig fint,
4) nogen (kunne være Pia, men ingen bryder sig om en dyneløfter, så det kigger vi ikke på) køber / får / bytter sig til / laver nye ting, som måske ikke alle sammen får et sted at bo sådan lige med det samme,
5) livet sker, rudekuverter ankommer, rejser foregår, fester holdes
6) Pia ser sig chokeret omkring…

I et forsøg på at tøjle livets gang (hehe) har jeg et lille system, som jeg prøver at sætte i funktion før det hele løber af med mig. Det er så heldigvis et system der også kan bruges hvis jeg er for langsom i vendningen…

Hvis jeg ikke kan (ofte ville jeg virkelig ønske jeg kunne, men jeg gider ikke) afsætte de nødvendige timer eller dage til et oprydningsprojektet, eller hvis jeg når at skride ind før mit hjem er sandet helt til, så deler jeg opgaven op. “Del og hersk” er en udmærket strategi, også når det kommer til hjemmets katastrofe-zoner.

Hvis det for eksempel er et køkken, et tøjskab eller et badeværelse jeg skal tackle, så afsætter jeg 20 minutter hver dag gennem en periode (fuldkommen med så mange andre forandringer jeg ønsker at implementere), og bruger følgende metode:

1) Tag ét område ad gangen
2) Tøm området for indhold
3) Se på én ting ad gangen
4) Lav bunker: smid ud – doner – sælg – gem – læg på plads
5) Gør rent
6) Put “smid ud” i skraldespanden
7) Læg “doner” i et net, så du kan køre det til relevant genbrugsstation næste gang du skal ud
8) Fotografer tingene, læg dem i en skuffe eller kasse, som er har afsat til formålet. En gang om ugen opretter jeg så annoncer på Trendsales / DBA / andre relevante steder
9) Vask, tør og fold alt der skal gemmes. Puttes i hensigtsmæssige beholdere, som mærkes med rummets navn og den aktuelle måned.
10) Læg ting på plads. Er der ting der ikke har nogen plads, lægger jeg dem på min hovedpude ? så har jeg indtil samme aften til at komme op med en god ide!
11) Det bedste punkt, for det består i den rene fryd ved at vide, at jeg stille og roligt får ædt mig ind på mit rod 🙂

Hvis der er brug for egentlige opgraderinger af det samlede rum, så prøver jeg at vente med dem, til jeg er helt færdig med oprydningen. Det har jeg lært på den hårde måde… Altid sjovere at renovere et ryddeligt rum, jo. Kan bare være vældig svært at huske, når man står i situationen.

Hvordan tackler I rod? Er alle andre bare a) Supermennesker, som slet ikke akkumulerer rod, eller b) Supermennesker, som er højt hævet over noget så trivielt som rod i skufferne?

 

 

Måske vil du også læse...

2 Comments

  1. Herhjemme er det 25-tings reglen der hersker 🙂 -og det virker for os.
    2-3 gange om ugen, (eller når mor får kuller) skal alle i husstanden rydde 25 af sine egne ting op…

    Kh Jannie

    1. Genial ide!

Comments are closed.