Fire tips til at komme nogenlunde sundt gennem julen

I forlængelse af gårsdagens indlæg om brunkager, tænkte jeg at det måske kunne være interessant at kigge lidt på, hvordan man kan redde sig selv, sit helbred og sin selvrespekt bare nogenlunde helskindet igennem juletiden. For nøj, der er mange fristelser. Som i hele tiden. Alle vegne. Og jeg er ikke nogen nej-siger, hvorfor det faktisk godt kan stikke en smule af for mig. Historisk set er det en risiko, jeg med fordel kan tage alvorligt.

Jeg har fire tips, som jeg bruger til at afværge den egentlige katastrofe, og så var det, jeg tænkte, at hvis nu jeg deler dem med jer, vil I måske dele jeres tips med mig?

  1. Lad være med at græsse.
    Du er ikke en hest, så der er ingen grund til at gå og nippe til lækkerierne hele julen igennem. Når der er noget du har lyst til, så gå all in på det. Sæt det på en fin tallerken, kryb op i husets bedste stol, og nyd det. Sørg for, at du sætter pris på de godbidder, du vælger dig – og vær opmærksom på, at det er et valg.
  2. Spis langsomt.
    Når vi konfronteres med det ene bugnende julebord efter det andet, kun afbrudt af småkagesessioner og TV-slik til alle julefilmene, giver det mening at spise langsomt. Husk på, at når vi taler lækkerier, er det tiden i munden, der tæller – ikke mængden!
  3. Spis kun, så længe du er sulten.
    En ekstra bonus ved at spise langsomt er, at du faktisk når at opdage, hvornår du har fået nok. Det sker som regel lang tid før du har lyst til at have fået nok, men bare rolig: Det er december, så der kommer rigeligt med lejligheder til at smovse.
  4. Og så den allervigtigste: Spis kun det, du virkelig kan lide.
    Hvis du gerne vil komme sundt gennem julen, samtidig med at du har det virkelig sjovt i mund og mave, er der én ting, der mere end noget andet kan hjælpe dig: Spis kun det allerbedste. Og spis så til gengæld det med den største fornøjelse! Det betyder, at hvis du ikke er vild med sild og sylte, men ville sælge din højre arm for marcipan og andesteg, jamen så sig dog endelig nej tak til sild og sylte – også selvom det er nogens hjemmelavede stolthed. Få en masse af det, der gør dig glad, og lad ikke alt det andet stå i vejen. Selv har jeg en del julefavoritter, som sjovt nok alle hører til i den søde ende, så i december eksisterer jeg primært på ris alamande, småkager, juleskum og snebolde med nougat. Det gør noget ved kroppen, bevares, men i december er det først og fremmest humøret der tæller. Det andet retter vi op på en anden gang.

Mit princip er, at jeg vil nyde julen helt og fuldt, men jeg har efterhånden lært, at mine instinkter ikke er min bedste ledetråd. De har alt for ofte svigtet mig, så jeg har tilbragt en god del af december krøllet sammen i fosterstilling, mens jeg stønner af smerte og sveder ris alamande. Ikke noget kønt syn, og heller ikke noget der hjælper mig til at komme hverken festligt eller sundt gennem julen…

Og nu spørger jeg, lidt forsigtigt, igen: Har I mon nogen tips til at komme sundt gennem julen? For det kan vel ikke passe, at jeg er den eneste, som gennemgår Det Store Drama om natur vs. optugtelse i juletiden. Vel…?

Måske vil du også læse...

2 Comments

  1. Klipra says:

    Jeg følger ditt pkt. 4: Spis bare det du virkelig har lyst på, med godt samvittighet. God jul!

    1. Det er også mit yndlingsråd 🙂
      Glædelig jul til dig også.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.