Langsom Lørdag – at nyde vinteren, del II

For mig er en vigtig del af at kunne nyde vinteren faktisk at spænde lidt op på det sundhedsmæssige område. Lige så festlig jeg finder julens overdådige frådseri, lige så lidt bryder jeg mig om langtidsvirkningerne af den slags ekstravagance. Og ja, jeg har godt gennemskuet den indlysende løsning. Man kan jo bare lade være med at frådse i julen; så undgår man, at januar bliver Den Store Afladsmåned.

Sådan hænger jeg imidlertid ikke sammen. Jeg nyder julespiseriet så meget, at jeg glad og gerne betaler prisen i januar. Som man siger i Norge: “Etter den søte kløe kommer den sure svie” (tak, Ingrid!) – se, dét er noget jeg kan relatere til!

Den sure svie behøver heldigvis ikke at være så sur endda. Den kan faktisk godt være ret hyggelig og rar, bare den er lidt mindre sød end juletiden. Sådan på det helt konkrete plan. Man kan sagtens lune sig på herlige supper og skøn simremad – faktisk vil jeg hævde, at netop dét er en fremragende ide, fordi man på den måde kan få en hel bunke grønt ind i kosten.

I stedet for at tænke en masse over, hvad jeg ikke kan spise (farvel, elefantfødder og jordbærsvampe), er det meget sjovere at fokusere på at nyde alt det, min krop faktisk har brug for. Masser af grønt, masser af fuldkorn, masser af protein. Som for eksempel i en af mine yndlingssimreretter, som er bygget over den klassiske indiske dhal.

dhal

Min variation af dhal

Rist 4 fed hvidløg og lidt friskrevet ingefær i en smule olivenolie. Tilsæt 1 dl grøntsagsboullion, 200 g linser og 2 dåser flåede tomater. Derefter krydrer du med alt det, du kan lide – jeg bruger karry, spidskommen, lidt frisk (eller tørret) koriander, kardemomme, chili, salt og peber.

Endelig propper du gryden med alt det grønne, du har i køleskabet: løg, peberfrugt, porre, forårsløg, aubergine, squash, gulerødder – alt sammen i små tern.

Lad det simre indtil grøntsagerne er møre, og server med enten ris, brød eller over letkogt blomkål.

dhal

En anden side af sundhed er naturligvis bevægelse. Masser af bevægelse, og for mig allerhelst af den slags som foregår udendørs – så får jeg nemlig samtidig en dosis naturligt lys, som vi alle nok kan trænge til.

Gode lange gåture med 8-12 glade poter omkring mig; det er der ikke rigtig noget skidt at sige om – og i modsætning til det der med fitnesscentre, så får jeg det gjort. Op og ned ad bakke, og godt højt tempo, så kommer pulsen op, mens jeg har det sjovt!

Gør I noget særligt for sundheden i januar?

Måske vil du også læse...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.