Langsom Lørdag – metta meditation

metta buddhisme

De sidste to lørdage har jeg fablet om lyksalighederne ved metta, eller kærlig venlighed. Jeg har fortalt om, hvordan man kan kultivere denne følelse, og hvilken forskel det vil gøre i ens liv. I dag vil jeg komme med et bud på, hvordan man konkret kan gøre det, hvis man har lyst til at afprøve mine påstande.

Det følgende er en helt traditionel metta-meditation. Den virker umiddelbart simpel, men det kan godt tage noget tid, før man virkelig føler hver enkelt del. Man bør derfor arbejde med et enkelt skridt ad gangen, og så efterhånden tilføje de næste skridt, indtil man kan gennemføre hele meditationen på én gang. Her er de enkelte skridt:

  1. Brug først en tid på at opbygge koncentration og ro. Når ro og koncentration begynder at indfinde sig, begynder du at se på dit eget ønske om et lykkeligt liv. Måske vil du endda sige højt til dig selv, “Gid jeg må leve i tryghed og glæde”. Hvil i dette ønske så længe, du har lyst, men dog mindst et par minutter. Husk – alting udgår fra dig, hvis du ikke er fredfyldt og lykkelig, vil du ikke kunne udstrække følelsen til også at omfatte andre. Denne del kan faktisk være meget svær. Det kan tage lang tid virkelig at erkende sit ønske om at leve trygt og lykkeligt, ofte fordi vi får blandet erkendelsen af dette ønske sammen med ideer om hvad vi fortjener – er jeg mon virkelig så “god” at jeg fortjener så megen opmærksomhed på dette ønske? Fortjener jeg at leve lykkeligt? Er der ikke noget jeg bør have på plads først? Vi har alle et ønske om at leve i lykke, og det at udvikle metta, at erkende dette ønske, at forstærke og således godkende det, er ikke nogen magisk formel. Det er bare en erkendelse af, at ønsket findes, og at alle gerne vil have opfyldt deres ønsker. Alligevel kan det være næsten umuligt at opbygge en virkelig fornemmelse af, at man selv skal være “lykkelig og veltilpas” – ofte virker det bare som ord, uden egentlig substans. Bare hæng på, det skal nok komme!
  2. Ret nu opmærksomheden mod en person, som står dig nært. Det kan være én, som på en eller anden måde hjælper eller støtter dig, eller én du har et naturligt nært og varmt forhold til. Mange bruger her deres nærmeste familie (meget ofte deres børn), og det er fint. Du skal bare ikke begynde at betragte meditationen som et magisk middel, der vil ændre den pågældendes liv, for så bliver det måske vanskeligt at vælge mellem alle dem, som står dig nært. Du skal bare se vedkommende for dig, erkende at de ønsker at leve i tryghed og glæde, og deltage i det ønske – ønsk at vedkommende må blive lykkelig og veltilpas. Dette er ofte den nemmeste del af en metta-meditation, fordi det egentlig bare handler om at styrke sine naturlige tilbøjeligheder.
  3. Nu skal du så udstrække din metta til én, som du ikke har hverken positive eller negative følelser overfor. Det kan måske umiddelbart være svært at komme i tanke om en sådan person på grund af sindets konstante bedømmelse af alt – “det kan jeg lide, det kan jeg ikke lide” – men prøv f.eks. med postbudet, din læge, en der arbejder i en butik hvor du handler, eller dine bekendtes bekendte. Du skal have en klar ide om, hvem den pågældende person er, men som sagt ikke føle hverken positivt eller negativt i forbindelse med ham eller hende. Det er ikke helt nemt at sende helhjertede ønsker for deres lykke, idet vi jo netop ikke er personligt involverede, men husk på at glæde er glæde, uanset hvem der “ejer” den. Ultimativt kan hverken lidelse eller glæde ejes af nogen, da vi alle er dele af et stort sammenspil af årsager og virkninger.
  4. Det er meningen, at øvelsen skal blive gradvist sværere, efterhånden som den skrider frem, og de fleste vil da også føle sig udfordret af den næste del, hvor du skal sende metta til en, du virkelig ikke kan lide, allerhelst en du har et akut, personligt problem med. Ønsk, at vedkommende må blive lykkelig og veltilpas. Det kan være meget svært, fordi vi her skal gå direkte imod vores tilbøjelighed og følelser. Vi vil ofte have efterrationaliseret og retfærdiggjort vores negative følelser overfor os selv: “Jamen, han HAR altså en skidt karakter, det kan jeg da ikke se gennem fingre med…” Det er slet ikke det, det handler om. Lad bare “ham” have den karakter, han nu engang har. Dette her handler om at skabe metta, og dermed glæde og ro, i dig selv. Giv dig god tid.
  5. Nu skal du tage alle disse repræsentanter for forskellige grupper af mennesker i dit liv, plus dig selv, og anbringe jer alle i én stor pulje som du bader i metta. På den måde øver du dig i at udstrække din metta, gøre den uafhængig af tilknytninger, og helt upartisk. Her kan du tjekke dine resultater, ved f.eks. at se om dit sind protesterer, hvis du fjerner den person du holder af fra gruppen, og således sender “mere” metta til neutrale eller ubehagelige personer.
    Når du er klar, erstatter du de forskellige repræsentanter med en rummelig fornemmelse for alle levende væsner. Nu skifter øvelsen fra at være helt konkret til at blive meget abstrakt, og her skal du virkelig være omhyggelig med, at fornemmelsen, det dybtfølte ønske om fred og glæde, bliver ved at være lige kraftig. Husk igen – det hele handler om at bygge metta i dig selv.

At ønske vel for andre er betydningsfuldt, men bliv nu ikke sammenbidt anstrengt over det. Metta-meditation er en fredfyldt praksis. Smil.

 

Måske vil du også læse...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.