Hvis du har fulgt med i min guide, har du nu fået et ret solidt grundlag at arbejde videre på med meditation. Du har lært noget om, hvad meditation er, og hvad det ikke er – og du har (forhåbentlig) fået styr på både dine forventninger og de problemer der eventuelt er opstået undervejs. Husk at du altid er velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål, så skal jeg gøre mit bedste for at hjælpe dig videre.
Du har formentlig også opdaget, hvor kedelig meditation kan være… Det kan godt være en lille smule svært at indrømme overfor sig selv, fordi kedsomhed er sådan en lidt forbudt størrelse. I vores billeder af spiritualitet fylder kedsomhed sjældent ret meget, men derude i virkeligheden skal man altså være forberedt på, at den nok vil tage sin rigelige plads – i hvert fald hvis du tør se den i øjnene. Jeg vil anbefale at du samler modet, for det man ikke tør se, nemt får alt for meget plads.
Det er jo ikke sådan at kedsomhed forsvinder, bare fordi vi nægter at anerkende den. Den arbejder videre, og den vil alt for nemt kunne forklæde sig, så vi ikke helt kan se, hvad det er vi har med at gøre. En almindelig forklædning er FOMO – Fear Of Missing Out – og det kan om noget aflede os. Aflede os fra det vi gerne vil, fra vores forhåbninger, idealer; fra vores liv, ganske enkelt.
En af de allervigtigste ting, jeg har lært i alle mine mange år med meditation og buddhistisk praksis, er at det man gerne vil ændre på, må man først skaffe sig et indgående kendskab til. Hvis du for eksempel gerne vil af med kedsomhed, så er du først nødt til at finde ud af, hvad kedsomhed egentlig er. Hvad består det af, hvor kommer det fra, hvordan føles det?
Kedsomhed er i bund og grund bare grådighed.
Bum, Grådighed. Ikke så rart, vel? Ikke lige noget man gider at tænke på i forbindelse med sig selv. Men prøv engang at tjekke efter. Sæt en halv times tid af til at lære din kedsomhed at kende, helt uden beskyttelse eller forbehold.
Kedsomhed handler om, at man vil have noget andet end det, der er. Man vil have noget. Man er ikke tilfreds.
Netop erkendelsen af denne “ikke-tilfredshed” er faktisk et centralt punkt i buddhismen, men for i dag vil jeg bare lade den stå for sig selv. Det er nemlig den, der er problemet – ikke alt det ude omkring dig, som ikke lige kan finde ud af at indrette sig på den måde, du har lyst til.
Prøv i løbet af ugen at blive fortrolig med din ikke-tilfredshed. Prøv at se, hvor den leder dig hen. Mon den nogensinde kan lede dig til varig tilfredshed? Hvad er dine erfaringer med den?
Det allerbedste tidspunkt at undersøge den på, er faktisk i forbindelse med din meditation. Sæt dig først 10-15 minutter, hvor du tæller dine åndedrag. Det gør dit sind så dejligt roligt og kontrolleret, at det er nemmere at kigge koncentreret på det.
Og husk – jeg vil rigtig gerne høre om dine undersøgelser!
Så mange muligheder – men måske skal du slet ingen steder hen?
Links til tidligere indlæg i serien:
Jeg tænker på, at de fleste mennesker har glemt dette, at “falde i staver”. Blot sidde og fordybe sig i noget set eller tænkt. Det kunne de fleste som børn.Når man som voksen foretager sig noget “unyttigt” får man let dårlig samvittighed, bliver rastløs og frustreret – for der skal jo helst være et defineret og nyttigt formål med vore handlinger.
Præcis – vi har voldsom meget opmærksomhed på at handle, men måske lidt mindre på at være.